Bel ons: 085 - 40 111 49

Advertentiepositie en CPC in AdWords

17 augustus 2010

Veel adverteerders denken nog steeds onterecht dat de maximale CPC ook het daadwerkelijke bedrag is wat je aan Google gaat betalen. Vaak ligt de werkelijke CPC een stuk lager dan dat je bij de maximale CPC instelt. Hoe berekent Google je CPC eigenlijk? En, als we toch bezig zijn, hoe bepaalt Google op welke positie je wordt weergegeven?

Advertentiepositie

Allereerst de advertentiepositie. Deze wordt bepaald op basis van de Ad Rank van jouw advertentie. De Ad Rank wordt als volgt berekend:

Ad-rank = Maximale CPC x Kwaliteitsscore

Met een maximale CPC van €2,50 en een kwaliteitsscore van 7, bedraagt je Ad Rank dus 17,5. Advertenties met een hogere Ad Rank worden boven je weergegeven en advertenties met een lagere Ad Rank staan onder jouw advertentie.

Werkelijke CPC

De werkelijke kosten per klik (CPC) die je betaalt, zijn weer afhankelijk van je Ad Rank. Of beter gezegd, van de Ad Rank van de adverteerder onder jouw advertentie:

[Daadwerkelijke CPC] = [Ad-rank onder jouw advertentie] / [Kwaliteitsscore] + €0,01

Heeft de adverteerder onder je advertentie een Ad Rank van 16, dan betaal je dus 16 / 7 (jouw kwaliteitsscore) + €0,01 = €2,30.

Wanneer je dit door gaat rekenen, kom je tot de conclusie dat een stijging van 7 naar 10 van je kwaliteitsscore een daling van je CPC van 30% tot gevolg heeft! Reden genoeg dus om de kwaliteitsscore zo hoog mogelijk te krijgen. In een volgende post zal ik dieper ingaan op de kwaliteitsscore en hoe je deze kan beïnvloeden.

Reageren?

Direct contact opnemen