Bel ons: 085 - 40 111 49

Waarom je kwaliteitsscore zo ontzettend belangrijk is

21 augustus 2010

De kwaliteitsscore is een score voor elk zoekwoord in je AdWords account, die Google regelmatig opnieuw berekent. Deze score heeft een enorme invloed op de kosten van je campagne. Wat is het precies en hoe wordt het berekend?

Je kwaliteitsscore is te vinden door met je muis over het ballonnetje achter een zoekwoord heen te gaan, of door de kolom Kw. Score toe te voegen aan je overzicht. De kwaliteitsscore is altijd een cijfer van 1 t/m 10 en wordt berekend aan de hand van de volgende factoren:Click Through Rate (CTR) van het zoekwoord

  • Laadtijd van de landingspagina
  • De relevantie van de advertentietekst t.o.v. het zoekwoord en de landingspagina
  • De relevantie van het zoekwoord t.o.v. de advertentie en de landingspagina
  • De relevantie van de landingspagina
  • Andere (onbekende) factoren

Grofweg kan je dus zeggen dat alle metrics die ‘zoekersfeedback’ geven of bijdragen aan betere resultaten (relevantie) dus een rol spelen.

In dit artikel legde ik reeds uit hoe Google de kosten per klik voor elk zoekwoord berekent. Zoals je ziet speelt de kwaliteitsscore daar een enorme rol in. Uitgaande van een kwaliteitsscore van 7, krijg je de volgende korting/boete bij een andere kwaliteitsscore:

Kwaliteitsscore Korting/Boete
10 -/- 30%
9 -/- 22,2%
8 -/- 12,5%
7
6 + 16,7%
5 + 40%
4 + 75%
3 + 133%
2 + 250%
1 + 600%

[info_box]De beste manier om je kwaliteitsscore te verhogen is de relevantie van je campagne, advertentiegroepen en zoekwoorden te verhogen. Hoe je dat doet leg ik uit in een volgende post.[/info_box]

Reageren?

Direct contact opnemen